jlbjlt.net

jelibojelito:

pomáháme propagovat kulturu okrajového zájmu, ale nezanedbatelného významu

v provozu od 01/08/2006

vyhledávání:

doporučujeme:

mofuwebsite
monoskop
monoskop log
mediabaze.cz
artlist
artyčok.tv
vvp avu
a pak ještě taky: culturenet.cz
proculture
abart
artalk
artmap
doc alliance films
dok.revue
foodlab
kinoaparát.cz
radiogalerie

odkazy:

25fps
35m2
3x3
4am
alfred ve dvoře
am180.org
avu
berlinskej model
brno-kultura-tic
ciant
česká centra
damúza
divadlo.cz
divadlo29
divus
entrance gallery
etc.galerie
famu/cas
fcca.cz
fiducia
fiume
fotograf gallery
fresh_eye
futuraproject
galerie 207
galerie ahoj nazdar čau
galerie amu
galerie dads
galerie f. baumanna
galéria hit
galerie holec
galerie jelení
galerie kin jídelna
galerie kiv
galerie klubovna
galerie luxfer
galerie města blanska
galerie města třince
galerie nashledanou
galerie půda
galerie off/format
galerie pavilon
galerie umakart
galerie vzájemnost
his voice
hucot
hunt kastner
industra art
institut intermédií
institut umění
jiri svestka gallery
kabinet múz
karlin studios
klangundkrach
kýbl
make make
meetfactory
multiplace
newmusic.cz
paf
pechakucha
perzekuce.cz
petrohradská kolektiv
photo5
prádelna bohnice
prague.tv
prototyp
screen saver gallery
sam83
silver rocket
skutečnost
starcastic
stimul festival
školská28
tranzit.org
tranzitdisplay
videokemp
umělec international
unarclub
unijazz
vitrína deniska
všup
words4u

bylo-libo:

arkham
arskontakt
artservis
benzinka
bleeding.webz.cz
c2c
display.cz
galeriemagda
galerie fenester
galerie k4
gallery kressling
galerie laboratorio
kultura jinak
lemurie
muteme
sperm
trafačka

tech:

xhtml i css validní
hosting multiplace.sk
jelibo loga a bannery?
jsme archivovaný
taky facebook
last.fm

avízo:

Kit Reisch - Take Me With You

Mladý americký sochař Kit Reisch je jedním ze současných rezidentů v MeetFactory. Vystudoval sochařství a kresbu na umělecké škole v Texasu. Do 13. 11. probíhá ve zdejší Galerii Kostka jeho výstava Take Me With You. Vystavuje zde jakési polo-oživlé figuríny, kterými sděluje svou zkušenost cizince. Tato zkušenost hraje v současném díle Kita Reische zásadní roli...

Jak ses dostal do rezidenčního projektu právě v MeetFactory?
Jeden z mých profesorů na univerzitě mě seznámil s prací Davida Černého. Připadala mi velmi důrazná, opovážlivá. Líbilo se mi to; najednou jsem věděl, že se jednou určitě chci podívat do Prahy. Také díky událostem své nedávné historie mi Praha přišla jako velmi zajímavé místo. Takže jsem se sem vydal, navštívil jsem pár akcí v MeetFactory a pak jsem se přihlásil do rezidenčního programu.

Takže ses do Prahy vydal jen tak, s přáteli...
Ne, kdepak, přijel jsem sem úplně sám.

To zní docela dobrodružně!
To ano, bylo to dobrodružné... a vlastně stále je. (směje se)


Je MeetFactory tvojí první rezidencí?
Předtím jsem byl na rezidenci ve Vermont Studio Center ve Spojených státech. Bylo to skvělé, ale zároveň naprosto diametrálně odlišné od rezidence v MeetFactory. Vermont Studio Center leží na venkově, daleko od větších měst a přestože je to mezinárodní instituce, velkou část rezidentů tvoří umělci ze Severní Ameriky... Ačkoliv se v obou případech jedná o rezidence, ta zkušenost je pro mě prakticky nesrovnatelná.

Jak tě tvůj pobyt v MeetFactory ovlivnil?
Myslím, že pro mě znamenal obrovský posun. Tím, že to pro mě byla úplně nová zkušenost, měl jsem pocit, že bych měl také zkoušet nové věci, nové postupy. Tady mohu skutečně experimentovat; to je ta vůbec nejlepší věc na zdejším pobytu. Nemám pocit, že musím za každou cenu v něčem pokračovat, mohu začít s něčím novým.

Jaký vliv na tebe měli ostatní rezidenti? Je pro tebe jejich vliv důležitý?
Ano, rozhodně. Už jsem zmínil práci Davida Černého, ale důležitý pro mě byl například také Kryštof Kintera. Vidím mezi svou prací a tou jejich několik styčných bodů – zejména pokud jde o kinetické skulptury nebo o používání pohyblivých částí. Možná máme společný i takový trochu sarkastický smysl pro humor. Je úžasné být tu s nimi, v tom samém prostředí.

Co pro tebe obecně znamenalo přesídlení do Prahy na celý jeden rok?
Když jsem sem přijel poprvé, bylo to velmi těžké. Nikoho jsem tu neznal a ani jsem nevěděl, jestli se mi podaří zapojit do dění v MeetFactory. Ale tato zkušenost, kdy jsem byl poprvé v životě někde cizincem, měla velký vliv na moje současné práce, které jsou vystaveny na výstavě. Pořád ještě je to někdy těžké, ale zároveň se dokážu sám sobě zasmát a to je podle mě velmi důležité.

Mluvíš o zkušenosti cizince – jak se projevuje ve tvém díle?
Projevuje se velmi přímo – moje figury mají hlavy schované v dopravních kontejnerech. Nemají žádnou tvář, žádnou identitu. Myslím si, že když se člověk přestěhuje na nové místo, nemá žádnou identitu. Musí si vytvořit úplně novou.

Také mluvíš o kulturní asimilaci – jak jí vnímáš? Musí být nutně negativní?
Když mluvím o kulturní asimilaci, myslím tím jakési splynutí s místní kulturou. To, že se stávám její součástí. Tato zkušenost pro mě není negativní, ačkoliv je složitá. Stále ještě nevím, jestli se mi to tak úplně povedlo.

Tvoje výstava v MeetFactory se jmenuje Take Me With You (Vezmi mě s sebou) podle jednoho z objektů, proč právě takto?
Symbolizuje tento název nevyhnutelný stesk po domově v cizím prostředí?
Mně osobně se po domově nestýská, ten pocit vlastně vůbec neznám. Když jsem řekl svým přátelům, že se budu stěhovat do Prahy, z legrace mi říkali: „Vezmi mě s sebou!“. Samozřejmě sem za mnou nemůžou přijet, ale tohle se mi líbilo. V té větě je obsažená určitá touha; ať už moje, mé rodiny nebo mých přátel. Nakonec jsem tak pojmenoval první věc, kterou jsem tady udělal, tedy figuru v krabici. Jsem to vlastně já v krabici.

Jakou roli v tvojí tvorbě hraje figura? Pokud mohu soudit podle portfolia na tvých webových stránkách, objevuje se v tvém díle v konkrétnější formě až v současnosti? Měl na to vliv tvůj pobyt zde, v České republice? Začal sis být díky změně kulturního prostředí více vědom tématu tělesnosti?
Ano, to je pravda. Myslím, že figura byla jistým způsobem v mojí práci vždycky přítomná, ačkoliv obvykle nepřímo - například když jsem ve svém díle použil pár bot. Na mé současné práci mi přišlo vzrušující právě to, že jsem z figury mohl konečně učinit ten hlavní objekt. Myslím, že mě k tomu inspiroval zdejší pobyt. Nové prostředí, vliv ostatních umělců... Začal jsem si víc uvědomovat sebe sama.

Při pohledu na tvá díla se člověku mohou vybavit jména jako Ed Kienholz nebo George Segal, ovlivnili tě nějakým způsobem? Dále se dají najít jisté podobnosti s polskými „figuralisty“ jako Tadeuszem Kantorem nebo Magdalenou Abakanowicz...
Řada z těchto umělců mě ovlivnila, ale nejzásadnější pro mou současnou práci byli zejména hyperrealističtí sochaři jako Ron Mueck nebo Duane Hanson. Dál bych mohl jmenovat Bruce Naumana; pokud jde o konceptuální umění, on je ten nejlepší. (směje se)

Řekl jsi, že ve tvé práci hraje zásadní roli kombinace skutečných objektů s neskutečným kontextem. Čím je to pro tebe přitažlivé?
To se nejvíc odráží asi ve vystaveném videu. Je tu reálný objekt – tedy krabice – a pak jakási umělá realita – samotné video. Mám rád hru, která vzniká mezi oběma těmito realitami, a rád je obě zkoumám. Možná si díky tomu divák vytvoří víc vlastních asociací o díle.

Ve svých dílech Proměna Řehoře Samsy 1 a 2 ses zabýval Kafkovou Proměnou – jak důležitá je pro tebe literární inspirace? Také své dílo Mrtvý já popisuješ jako simulakrum – ovlivnila tě filozofie Jeana Baudrillarda nebo jiní filozofové?
To je různé. Tato díla byla první, která vznikla během mého prvního pobytu v Praze. Tehdy mě zaujalo, jak je Kafka stále přítomný v současném českém umění. Také bylo inspirující číst Kafkovy knihy v prostředí, kde kdysi vznikly. Ale častěji prostě vytvářím nové věci bez přímé literární inspirace. Podobné je to s filozofií: raději přemýšlím vizuálně než logicky – ačkoliv někdy mohou obě tyto polohy splývat.

Ve tvé práci se objevuje jakýsi divadelní prvek, souhlasíš? Můžeš k tomu něco dodat?
Ano, v mých současných pracích je určitě dramatický prvek – například v té visící figuře na výstavě. Mluvili jsme o vyváření nové identity v novém prostředí – a to přesně jsem udělal v tomto případě. Vytvořil jsem identitu svých postav a zároveň ony svým způsobem utvářely tu moji.

Opakovaně ve svých dílech používáš světla, mechanické stroje nebo vosk – čím tě tyto materiály přitahují? Je pro tebe volba materiálu určující?
Pokud jde o stroje, ty mají podle mě svůj vlastní estetický slovník. Mohou být krásné samy o sobě. Ale svým způsobem zároveň vytlačují lidské prvky. Naopak materiály jako vosk nebo dřevo odhalují vše, je na nich patrný otisk lidské ruky. Rád pracuji s oběma oblastmi. Rozhodující je pro mě ale to, aby materiál co nejlépe sloužil myšlence díla. Tak je tomu právě u Bruce Naumana.

Převážila u tebe v současnosti tvorba objektů nad kresbou?
V současnosti ano. Kresba je ale stále součástí mojí práce, i když teď není patrná ve výsledných objektech. Vždycky je přítomná při zrodu díla, kdy dostávám myšlenku na papír.


Získal jsi řadu ocenění – které mělo pro tebe největší význam?
Nejdůležitější byl grant Dallaského muzea umění. Díky penězům z tohoto grantu jsem se mohl vydat do Prahy. Jel bych sem tak jako tak, ale ty peníze mi skutečně pomohly.

Můžeš jmenovat několik zásadních rozdílů, kterých sis všiml mezi českou a americkou výtvarnou scénou? Věnují se mladí umělci u nás a v Americe rozdílným tématům?
Spojené státy jsou příliš velké, je nutné je rozdělit na menší scény, jako newyorskou nebo losangeleskou, aby to bylo možné porovnat. Ale mám pocit, že jeden z hlavních rozdílů je v trhu. V České republice není trh s uměním tak velký a tak rozvinutý. Mladí umělci tady v Praze mi přijdou svým způsobem čistší; zabývají se uměním proto, že to dělají skutečně rádi, chtějí objevovat. Ne proto, aby se z nich staly hvězdy. To mi přijde skvělé.
Pokud jde o témata, když jsem sem přijel, můj první dojem byl, že i v práci těch nejmladších umělců je přítomný jakýsi skrytý hněv. Není nápadný, je jen naznačený. To mi přijde velmi zajímavé. Myslím, že je možné dát tuto skutečnost do souvislosti s nedávnou českou historií a s minulým režimem. Proto jsem rád, že jsem tady – mohu objevovat nové věci.


Tvoje rezidence v MeetFactory končí 31. prosince, pokud se nepletu? Pojedeš pak hned zpět domů?
Vlastně vůbec nevím, kdy odsud odjedu. Rozhodně tady chci ještě nějakou dobu zůstat...


---
Veronika Rollová

chystá se:

10/2017

po dnes! Kroužek elektronické hudby (brno)
po dnes! Judith Hermann: Počátek veškeré lásky (Praha)
út zítra Moh´by to být Halloween (Praha)
út zítra Bez tváře/ Jakub Janovský a Pave~ (do 16/11) (Praha)
út zítra Permanently changing title (do 26/11) (Praha)
út zítra podmínky nemožnosti ii/vii: bezp~ (do 26/11) (Praha)
út zítra Mrtvé rostliny a živé objekty (Praha)
út zítra Pružná nehybnost/ Peter Cábocký~ (do 11/11) (Praha)
út zítra To je mámovo! (do 16/11) (Praha)
st 25/10 Martina Růžičková: Rentier Fairy between wh~ (Praha)
st 25/10 Nechte to Zemi / vern~ (do 08/12) (Ústí nad Labem)
st 25/10 OE17: Vladimír Turner – Autorská přednáška~ (Praha)
st 25/10 Prostor Pro: ARCH WARS (brno)
st 25/10 Ice Pøz (Brno)
27/10 CREEPDANCE C:LEAN WATER REVIVAL & Sqare & DJ~ (brno)
so 28/10 Živé hraní k promítání: BASTL Instruments~ (brno)
so 28/10 EOW WORLD FINAL 2017 (Praha)
so 28/10 La Part des Choses (Brno)
so 28/10 D'Epog: Sakurambo (brno)
po 30/10 Kroužek elektronické hudby (brno)
po 30/10 Hudba Zdeněk Liška (brno)
út 31/10 Workshop Recykliteratura s Vojtěchem Maškem~ (Praha)
út 31/10 Sudabeh Mohafez: Hoří (Praha)
út 31/10 VISITING EDITORS #4 Daniel Tudor Munteanu (brno)
út 31/10 Black Lips (US) (Praha)

11/2017

čt 02/11 Proluka - Problém nebo příleži~ (do 01/12) (Olomouc)
čt 02/11 Jiří Sedlák - 2+1 (do 30/11) (Brno)
po 06/11 Post/Land Art a antropocén (Praha)
st 08/11 Moses Sumney (US) (Praha)
čt 09/11 Low Roar (IS) (Praha)
10/11 TOPS (CA) (Praha)
út 14/11 Vojtěch Skácel, Karel Klusoň, Da~ (do 25/11) (Praha)
út 14/11 Mount Kimbie (UK) (Praha)
st 15/11 TOKiMONSTA (US) (Praha)
čt 16/11 Bohemian Like You & AM180: John Maus (US) (Praha)
čt 23/11 Michelle Gurevich (CA) (Praha)

12/2017

čt 07/12 PAF Olomouc 2017 (do 10/12) (Olomouc)
út 12/12 Sleep Party People (DK) (Praha)

právě probíhá:

do 26/10 Netřeba plakat na rozlitým mlékem / Vilém Du~ (Brno)
do 27/10 Tomáš Moravec: Palindrom #2 (Olomouc)
do 29/10 MELODRAM (Praha)
do 29/10 Eva Lukešová - Podmíněná vizualita (Brno)
do 30/10 Tomáš Petřík - Videopast (Brno)
do 30/10 Sigurður Atli Sigurðsson: Everyday Fortune~ (Praha)
do 31/10 Zdenek Svejkovský: Paleta barev / The Pal~ (Olomouc)
do 31/10 TIMO / Napiš (Praha)
do 05/11 josef frühauf / goldwings (Ústí nad Labem)
do 05/11 35m2 // Marcel Stecker // Sen o Tróji (Praha)
do 08/11 Alessandra Svatek a Artur Magrot: Ne/nahýbe~ (Praha)
do 10/11 petr lysáček: tvůrčí duch (česká bříza )
do 10/11 After late for Pro: Officework (Praha)
do 10/11 EMPIRE OF THE SENSELESS (Praha)
do 19/11 MILAN HAJDÍK – Signál~ (Valašské Meziříčí)
do 19/11 Antény ruce: Protokoly z mimo-smyslové este~ (Praha)
do 24/11 alena plíhalová - toho se nezbavím (Liberec)
do 30/11 Art For A Better World (Praha)
do 10/12 Tvář znásilnění (Prague)
do 31/01 Dělat les (Praha)
do 09/02 STUD: vernisáž výstavy a zahájen~ (Ústí nad Labem)

archiv všech událostí po letech:

0, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017

gumaguar

Guma Guar je umělecká skupina založená roku 2003.

st 18/10 Art For A Better World (do 30/11) (Praha)

vzkazy:

umlaut: vojta: viz e-mail, díky
vojta: prosím o uveřejnění akce Spankmeifyoucan - posláno jako host. Akce se koná pod záštitou Divadla na půdě Cross klubu.
umlaut: Zdravím, ano, budeme-li za takovou „vlastní databázi" považovat vlastní kalendář... U každého avíza se automaticky generuje odkaz (ical a gcal), který umožňuje si akci uložit do příslušného kalendáře (v poštovním klientovi i v jiných aplikacích), resp. do google kalendáře – s jejich vlastníma featurama (sdílet událost, pozvat ostatní atp.). Máš-li představu ještě něčeho speciálnějšího, rádi proberem (klidně po e-mailu).
vasnsav: lze po rozkliknuti akce ulozit ji do jakesi "vlastni dtbze"?
2046: done
umlaut: ahoj nápade, zkusíme
famu/cas: Ahoj...nápad... dalo by se přidat https do automatického rozpoznávání adres?
umlaut: Mb: 2046 teď pomohl s gcal, tak se na to díval. a že prý windows-1250, asi se budeme muset nechat přepsat...
Mb: azbuka> jste v MySQL UTF? Amp jinak replace na ‘ myslím...
umlaut: ahoj, žádné takové hostovské avízo v dtb není, není tedy co zveřejnit; zkuste ještě jednou, proces běžně funguje (login a heslo: host; přidat událost)

nick
text

TOPlist