jelibojelito:

pomáháme propagovat kulturu okrajového zájmu, ale nezanedbatelného významu

v provozu od 01/08/2006

vyhledávání:

doporučujeme:

mofuwebsite
monoskop
monoskop log
mediabaze.cz
artlist
artyčok.tv
vvp avu
a pak ještě taky: culturenet.cz
proculture
abart
artalk
artmap
doc alliance films
dok.revue
foodlab
kinoaparát.cz
radiogalerie

odkazy:

25fps
35m2
3x3
4am
alfred ve dvoře
am180.org
avu
berlinskej model
brno-kultura-tic
ciant
česká centra
damúza
divadlo.cz
divadlo29
divus
entrance gallery
etc.galerie
famu/cas
fcca.cz
fiducia
fiume
fotograf gallery
fresh_eye
futuraproject
galerie 207
galerie ahoj nazdar čau
galerie amu
galerie dads
galerie f. baumanna
galéria hit
galerie holec
galerie jelení
galerie kin jídelna
galerie kiv
galerie klubovna
galerie luxfer
galerie města blanska
galerie města třince
galerie nashledanou
galerie půda
galerie off/format
galerie pavilon
galerie umakart
galerie vzájemnost
his voice
hucot
hunt kastner
industra art
institut intermédií
institut umění
jiri svestka gallery
kabinet múz
karlin studios
klangundkrach
kýbl
make make
meetfactory
multiplace
newmusic.cz
paf
pechakucha
perzekuce.cz
photo5
prádelna bohnice
prague.tv
prototyp
screen saver gallery
sam83
silver rocket
skutečnost
starcastic
stimul festival
školská28
tranzit.org
tranzitdisplay
videokemp
umělec international
unarclub
unijazz
vitrína deniska
všup
words4u

bylo-libo:

arkham
arskontakt
artservis
benzinka
bleeding.webz.cz
c2c
display.cz
galeriemagda
galerie fenester
galerie k4
gallery kressling
galerie laboratorio
kultura jinak
lemurie
muteme
sperm
trafačka

tech:

xhtml i css validní
hosting multiplace.sk
jelibo loga a bannery?
jsme archivovaný
taky facebook
last.fm

avízo:

Fotografie jako fotografie: Bořek Sousedík, Karel Kameník, Josef Moucha

07/10/2011 (do 30/10) 18:00 skolska28 (Praha)
vrnsg / zveřejnil skolska28
gcal, ical, map

Výstava v Galerii Školská a v Šedém pokoji představuje výběr z díla tří výrazných osobností generace českých fotografů, jejichž tvorba se formovala během osmdesátých let. Pro kurátora Tomáše Pospěcha byl referenčním rámcem pojem „vizualismus“, který v roce 1980 definoval a aplikoval fotograf, mediální umělec a teoretik Andreas Müller-Pohle. Otázkou zůstává, zda se u nás jednalo o vizualismus, o lokální rozvíjení podnětů blízkých „subjektivnímu dokumentu“, nebo o reflexi programu tzv. „elementární fotografie“ jak byla tehdy diskutována v Polsku. Každopádně v osmdesátých letech ovlivňoval „styl vizualismu“ výrazně přemýšlení o dobové fotografii a hlásily se němu desítky evropských autorů. Fotografie Josefa Mouchy, Karla Kameníka a Bořka Sousedíka byly v posledních letech v pražském prostředí vystavovány jen zřídka. Výstava proto nabízí unikátní příležitost je vnímat v širším kontextu fotografické retrospektivy osmdesátých let v československé fotografii.

Výstava v Galerii Školská a v Šedém pokoji představuje výběr z díla tří výrazných osobností generace českých fotografů, jejichž tvorba se formovala během osmdesátých let. Pro kurátora Tomáše Pospěcha byl referenčním rámcem pojem „vizualismus“, který v roce 1980 definoval a aplikoval fotograf, mediální umělec a teoretik Andreas Müller-Pohle. Otázkou zůstává, zda se u nás jednalo o vizualismus, o lokální rozvíjení podnětů blízkých „subjektivnímu dokumentu“, nebo o reflexi programu tzv. „elementární fotografie“ jak byla tehdy diskutována v Polsku. Každopádně v osmdesátých letech ovlivňoval „styl vizualismu“ výrazně přemýšlení o dobové fotografii a hlásily se němu desítky evropských autorů. Fotografie Josefa Mouchy, Karla Kameníka a Bořka Sousedíka byly v posledních letech v pražském prostředí vystavovány jen zřídka. Výstava proto nabízí unikátní příležitost je vnímat v širším kontextu fotografické retrospektivy osmdesátých let v československé fotografii.

Andreas Müller-Pohle ve svém textu publikovaném v časopise European Photography, Göttingen, Nr. 3, 1980 rozdělil scénu na začátku 80. let do třech tendencí: vizualismus, konceptuální fotografie a dokument. K vizualismu přiřazoval fotografické přístupy, „…které se soustřeďují na zkoumání a zviditelňování vizuálního světa ve smyslu narušování, znejisťování a modifikování konvenčních forem vnímání.“ V českém prostředí se k němu hlásili nebo s ním byli spojováni především autoři, kteří se odkláněli od převážně sociálně formulovaného dokumentu směrem k subjektivnější autorské výpovědi. Momentní fotografie pro ně přestávala být reprodukcí objektů a reflexí společensky formulovaných témat. Stávala se „zážitkem“ vidění, spojeného s hledáním autonomního fotografického projevu. Přes různé odlišnosti spojuje tyto autory snaha o hledání nového „jazyka“ fotografie, založeném především na „zastavení času“, specifickém vidění reality, jejího „vysekávání“ hledáčkem fotoaparátu a transformaci do černobílého dvojrozměrného obrazu. Fotografové akceptovali nově „vyprázdněnost“ obrazu a jeho „dekompozici“, jejich pozornost se přesouvá ze středu obrazu k jeho okrajům. Autoři se obvykle brání iluzivnosti a „zrcadlovosti“ fotografie, vedle toho je spojuje kvalita vizuální citlivosti, důraz na intuici a radost z vidění. „Vizualistická fotografie“ není zatížena tím, co ukazuje, protože odkazuje hlavně na sebe. Vizualismus je proto mimo jiné také vizuální úvahou o fotografii, jejím metajazykem. Toto stvrzování i přehodnocování ontologie fotografie jsou atributy blízké tvorbě i Josefa Sudka a především Jana Svobody.
Vizualismus je také jednou ze strategií „flusserovské diverze“, namířené proti funkci předem naprogramovaného technického aparátu. Předjímá zásadní posuny, spojené s blížícím se nástupem digitálních přístrojů, opatřených možnostmi „dematerializace“ snímku a funkcí instantního zobrazení na displeji přístroje. To, co dnes považujeme za samozřejmé, vyžadovalo ještě nedávno velkou technickou i obrazovou zkušenost a pohotovost, co je dnes vlastně dílem náhody bez následné introspekce, tehdy podléhalo jasně formulovanému programu.


Sympozium Osmdesátá - přednáška Tomáš Pospěch: Fotografie jako fotografie. Český vizualismus osmdesátých let a jeho komparace s původní definicí Andrease Müller-Pohleho.




Vystavující autoři:
Karel Kameník (*1959-1997, Ostrava-Praha), absolvoval fakultu architektury ČVUT (1983), pracoval jako projektant, od roku 1987 působil jako odborný asistent pro obor fotografie na katedře žurnalistiky UK.

Josef Moucha (*1956, Hradec Králové), absolvoval fakultu žurnalistiky UK (1980), byl redaktorem časopisů Revue Fotografie, Architektura ČSR, působil jako odborný asistent pro obor fotografie na katedře žurnalistiky UK, v letech 1990-1992 byl vedoucím redaktorem RF. Fotograf, výtvarný teoretik a kritik, volný kurátor řady výstav české fotografie.

Bořek Sousedík (*1946, Ostrava), absolvoval ekonomii na VŠ báňské v Ostravě a v letech 1976-78 studoval FAMU. Dlouhodobě působil jako lektor výtvarné fotografie na Lidové konzervatoři v Ostravě (1972-1992), nyní vyučuje na Vysoké škole báňské v Ostravě. Pedagog fotografie, autor teoretických i uměleckohistorických textů o fotografii, organizátor výstav. Fotografie systematicky od roku 1970. V 80. letech měl řadu následovníků z řad svých žáků (Martin Smékal, Pavel Ondračka, Igor Šefr aj.)



Kurátor: Tomáš Pospěch
Výstava probíhá v Galerii Školská a v Šedém pokoji.

právě končí:

do dnes! SKLENIK / Skupina impresionistů 21. století~ (Brno)
do dnes! Bůh by řekl: bože, vy jste divný / divadlo~ (Praha)

chystá se:

8/2016

čt dnes! Adam Borzič a Magdaléna Šipka: V uchu pne s~ (Praha)
ne 28/08 Odpad a umění, umění a odpad~ (do 24/09) (Pardubice)
ne 28/08 scénické čtění: Rehan Ansari: Nezatížení~ (Praha)
po 29/08 Zahrady cizích lidí (do 30/10) (Praha)

9/2016

čt 01/09 FeNOMEN HABERMANN (do 27/09) (Olomouc )
02/09 Pohyblivé obrazy - tři kulaté stoly (Praha)
so 03/09 Nevím, jak tohle dopad~ (do 15/10) (Česká Bříza)
po 05/09 Oproti přírodě: Mladá česká uměl~ (do 15/01) (Praha)
po 05/09 STARTPOINT 2016 – Cena pro diplo~ (do 08/01) (Praha)
st 07/09 Epifanie - Na pomezí~ (do 21/10) (Ústí nad Labem)
čt 08/09 Monument pozorování (do 06/10) (Praha)
čt 08/09 Veřejný dům meetfactory (Praha)
čt 08/09 Smích a zapomnění (do 13/11) (Praha)
ne 11/09 HUDBA PRAHA ► KEVIN DRUMM [US] + TYTO ALBA [~ (Brno)
po 12/09 Filmaři všech zemí spojte se! O opuštěných~ (Praha)
út 13/09 barbora kleinhamplová: mpeg girl~ (do 02/10) (Praha)
23/09 2 LITR - 2. ročník knižního ve~ (do 25/09) (Olomouc)

10/2016

st 05/10 Cena Jindřicha Chalupeckého / Fi~ (do 08/01) (Praha)
07/10 Bohemian Like You: Operators (CAN) (Praha)
čt 13/10 Mount Kimbie (UK) (Praha)
st 19/10 Parquet Courts (US) (Praha)

11/2016

st 02/11 Jessy Lanza (CAN) (Praha)
04/11 Crystal Fighters (UK) (Praha)
út 08/11 65daysofstatic (UK) + Thought Forms (UK) (Praha)
st 09/11 Autechre (UK) (Praha)
18/11 Asaf Avidan (IL) (Praha)

právě probíhá:

do 28/08 Maria Makeeva Zlatý jezdec (Praha)
do 28/08 Ztvárnění klidu (Praha)
do 31/08 Tomáš sejkora - Paralelní vesmír~ (Hradec Králové)
do 31/08 Anežka Hošková & Anders Grønlien: Spirit Wo~ (Praha)
do 04/09 JINÉ VIZE CZ (2007-2015) (Praha)
do 11/09 radek jandera / jak doplníš práz~ (Ústí nad Labem)
do 11/09 Robert Šalanda: Pasivní pachatel (Praha)
do 11/09 35m2 // VERONIKA PŘIKRYLOVÁ // Dravý pták~ (Praha)
do 15/09 Lenka Žampachová: Soukromé oázy (Olomouc)
do 16/09 Radek Pleha - šestatřicet (Liberec)
do 17/09 GKJ v Altánu / 13+1 (Praha)
do 18/09 Introducing Nicole Morris & Miroslava Večeř~ (Praha)
do 18/09 Moving Image Department – V. kapitola: Rozv~ (Praha)
do 18/09 Poetry Passage#3: Tichá věčnost (Praha)
do 25/09 Vladimír Houdek (Česká Skalice)
do 10/10 OPEN CALL Jiné vize 2016 (Olomouc)

archiv všech událostí po letech:

2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016

duul

Dům umění Ústí nad Labem je výstavní instituce, jejíž provoz a program zajišťuje Fakulta umění a designu University Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem.Výstavní koncepce Domu umění je zaměřena na prezentace významných uměleckých osobností i klíčových uměleckých proudů a témat formujících situaci aktuálního, především středoevropského umění.

st 07/09 Epifanie - Na pomezí~ (do 21/10) (Ústí nad Labem)

vzkazy:

umlaut: Zdravím, ano, budeme-li za takovou „vlastní databázi" považovat vlastní kalendář... U každého avíza se automaticky generuje odkaz (ical a gcal), který umožňuje si akci uložit do příslušného kalendáře (v poštovním klientovi i v jiných aplikacích), resp. do google kalendáře – s jejich vlastníma featurama (sdílet událost, pozvat ostatní atp.). Máš-li představu ještě něčeho speciálnějšího, rádi proberem (klidně po e-mailu).
vasnsav: lze po rozkliknuti akce ulozit ji do jakesi "vlastni dtbze"?
2046: done
umlaut: ahoj nápade, zkusíme
famu/cas: Ahoj...nápad... dalo by se přidat https do automatického rozpoznávání adres?
umlaut: Mb: 2046 teď pomohl s gcal, tak se na to díval. a že prý windows-1250, asi se budeme muset nechat přepsat...
Mb: azbuka> jste v MySQL UTF? Amp jinak replace na ‘ myslím...
umlaut: ahoj, žádné takové hostovské avízo v dtb není, není tedy co zveřejnit; zkuste ještě jednou, proces běžně funguje (login a heslo: host; přidat událost)
papirna plzen: prosim o uverejneni blizici se vystavy v papirne, posilala jsem jako "host", budeme se venovat kvalitnim vystavam soucasneho umeni i do budoucna...zaciname:)
umlaut: Ahoj, ano, azbuka, řečtina a ampersand nás pokaždý rozhodí... Jestli je tu nějaký programátor, který by nám s tím rád vypomohl, tak ať se přihlásí.

nick
text

TOPlist