►►►The basic motive of Nela Britaňáková’s work is the magical mystery of life and the primary elements anchored in it. The artist’s work with ceramics can be described as an alchemical experience. She modifies the experimental knowledge of natural processes into spiritual spheres. She bases this important moment on the elements of birth, transformation and death and further prepares through the duality of fragility/roughness, beauty/trash, light/darkness, natural/artificial, embryo/fossil, etc. She is aware that life is not only subject to mechanical laws, but its essence is born out of qualitative interacting relationships and adapts her work to both gallery and outdoor environments.
The title of the exhibition Brachyblast is a reference to botanical nomenclature. It is a short shoot resembling one of the first stages of development of a plant or animal organism. This embryonic moment appears in the exhibited reliefs, as does the aforementioned duality of fossil animal shells. In the WTG gallery, the artist has created a site-specific installation of ceramic reliefs whose abstracted shapes recall bones and antlers, while metal clips refer to the museum’s display of previously living artefacts. A sculptural wall colored with oxides of chromium, iron and cobalt becomes the supporting ground for the birth of the exhibition.
Základním motivem tvorby Nely Britaňákové je magické tajemství života a v něm ukotvené primární elementy. Autorčinu práci s keramikou lze popsat jako alchymickou zkušenost. Experimentální poznávání přírodních dějů modifikuje do spirituálních sfér. Tento důležitý moment opírá o prvky zrození, proměny i smrti a dál preparuje skrze dualitu křehkosti/drsnosti, krásy/trashe, světla/temna, přírodního/umělého, embryo/fosilie apod. Uvědomuje si, že život nepodléhá jen mechanickým zákonům, ale jeho podstata se rodí z kvalitativních vztahů na sobě působících a svou tvorbu adaptuje do galerijních i venkovních prostředí.
Název výstavy Brachyblast je odkazem botanického názvosloví. Jde o krátký výhonek připomínající jednu z prvních fází vývoje organismu rostliny či živočicha. Tento embryonální moment se objevuje ve vystavených reliéfech, stejně jako zmíněná dualita fosilních schránek živočichů. V galerii WTG autorka vytvořila site-specific instalaci z keramických reliéfů, jejichž abstrahující tvary připomínají kosti a paroží, kovové spony odkazují k muzejnímu vystavování dříve živých artefaktů. Podpůrnou půdou k zrození výstavy se stává plastická stěna dobarvená oxidy chromu, železa a kobaltu.
@nela.britanakova @walkthrugallery