, 18. 10. 2006

FRANK J. MALINA

VŠUP / UMPRUM, Praha, nezařazeno

Frank Joseph Malina (1912-1981) byl umělecem a vědcem českého původu. Spolu s Nicolasem Schöfferem patří mezi zakladatelské osobnosti a průkopníky kinetického umění. Jeho fascinující životní dráha v sobě ukrývá příběh experimentálního umělce, který vynalezl originální světelněkinetické systémy, svého druhu pohyblivé abstraktní malby, stejně jako příběh světoznámého vědce, označovaného za „kmotra“ amerického vesmírného programu. Přednášku se simultálním překladem povede Fabrice Lapelletrie.Frank Joseph Malina (1912-1981) byl umělecem a vědcem českého původu. Spolu s Nicolasem Schöfferem patří mezi zakladatelské osobnosti a průkopníky kinetického umění. Jeho fascinující životní dráha v sobě ukrývá příběh experimentálního umělce, který vynalezl originální světelněkinetické systémy, svého druhu pohyblivé abstraktní malby, stejně jako příběh světoznámého vědce, označovaného za „kmotra“ amerického vesmírného programu. Přednášku se simultálním překladem povede Fabrice Lapelletrie.

Malina spolupracoval s matematikem Theodorem von Kármánem a stal se úspěšným konstruktérem první americké výškové rakety WAC Corporal. V roce 1947 ale přerušil svoji vědeckou kariéru a odjel do Evropy, kde začal pracovat v nově založené organizaci UNESCO. Zde měl na starosti program rozvoje vědy a výzkum suchých oblastí naší planety. Svoji uměleckou kariéru započal v roce 1953. V roce 1966 vystavoval průřez svou tvorbou také v Praze. Jeho výstavu na Karlově náměstí tehdy uspořádal František Šmejkal a otevíral Jan Werich. V roce 1968 založil Malina revue pro umění, vědu a technologie a pojmenoval ji příznačně Leonardo. Vznikla tak zcela unikátní tradice psaní o uměleckých experimentech na hranicích s vědou a technologiemi. Umělci i vědci se na stránkách tohoto dnes prestižního časopisu, vydávaného MIT Press, vzájemně informují o prolínání umělecké a vědecké kreativity v kontextu nových technologií. Umělci popisují své experimenty po vzoru vědeckých článků, jejichž smyslem je především nacházet nové cesty vývoje umění, nikoli svět umění uzavírat a uchylovat se k hermetickým, tajuplným „interpretacím“. Přednášející Fabrice Lapelletrie dokončuje ojedinělou disertační práci, věnovanou Malinově životu a dílu na pozadí mezioborového dialogu 50. – 70. let, kdy nové technologie začaly v umění vytvářet paralelní vývojovou tendenci.
http://www.olats.org
http://en.wikipedia.org/wiki/Frank_Malina
http://www.vsup.cz
http://www.ciant.cz

27.9.2006