, 20. 7. 2023 ~ 17. 8. 2023

The Chalk Walls’ Room

Alina Panasenko

INDUSTRA, Brno, výstava

Galerie INDUSTRA ART Vás srdečně zve na výstavu:

The Chalk Walls’ Room

Umělec / Artist: Alina Panasenko
Kurátor / Curator:
Barbora Kundračíková

Vernisáž / Opening:
20/07 2023 18.00

Trvání výstavy / Duration of the exhibition:
20/07 – 17/08 2023

Otevírací doba galerie INDUSTRA ART / Opening hours of INDUSTRA ART Gallery:

ST–PÁ (Wed–Fr) 13.00–19.00
SO–NE (Sat–Sun) 10.00–18.00

CZ/
The room with its chalk walls – how will it look to you I wonder once your exile begins?
– Louise Glück, Meadowlands/ Departure, 1998 –

V posledních několika letech se naše pojímání soukromého prostoru výrazně proměnilo – nejprve díky Airbnb, později kvůli Covidu-19 a válce na Ukrajině. Jakoby šlo o dva různé světy, historicky i pojmově. Limity imaginace i prosté zkušenosti s vlastním tělem jsou přitom napínány k prasknutí. Jak se s novou skutečností vyrovnat? Jak se v ní naučit žít? Právě tomuto se ve své aktuální práci věnuje ukrajinská vizuální umělkyně Alina Panasenko. In situ projekt reagující na prostor bývalé tovární haly, je zároveň reminiscencí její osobní zkušenosti – hluboce intimní, v mnoha ohledech však zcela univerzální. Kombinuje práci s velkoformátovou fotografií a 3D modelací – s využitím obou technologií dochází k uchopení prostoru ve smyslu „konstrukce“, výsledku náročné kombinatoriky, respektive prosté náhody, vzhledem k níž teplé, imaginací nadané lidské tělo představuje ostrý kontrapunkt.

EN/
The room with its chalk walls – how will it look to you I wonder once your exile begins?
– Louise Glück, Meadowlands/ Departure, 1998 –

In the last few years, our notion of private space has changed significantly – first thanks to Airbnb, later because of Covid-19 and the war in Ukraine. It is as if they are two different worlds, historically and conceptually. The limits of imagination and the simple experience of one’s own body are being stretched to the breaking point. How to cope with a new reality? How to learn to live in it? This is what the Ukrainian visual artist Alina Panasenko explores in her current work. The in-situ project, which responds to the space of a former factory hall, is also a reminiscence of her personal experience – deeply intimate, but in many ways quite universal. She combines work with large-format photography and 3D modeling – using both technologies, she grasps space in the sense of “construction”, the result of demanding combinatorics or rather simple coincidence, against which the warm, imaginatively gifted human body provides a sharp counterpoint.

_____
Za finanční podpory statutárního města Brna, Ministerstva Kultury.

Činnost galerie INDUSTRA ART podpořil Nadační fond Avast, partneři CPI Property Group, LINO Design

13.7.2023