, 9. 5. 2007

ÚSVIT MODERNÍ MAGIE

Skleněná Louka – Knihkupectví, Brno, nezařazeno

Pořad o Jeanu Eugenu Robert-Houdinovi (1805-1871), zakladateli moderní magie. Večer plný magie, iluzí, čar a levitací. Vystoupí: Kouzelník Karel Bush, který provede pravou a nezprostředkovanou iluzi, a fámulus Luděk Janda, který vše doprovodí slovem a obrazem.Pořad o Jeanu Eugenu Robert-Houdinovi (1805-1871), zakladateli moderní magie. Večer plný magie, iluzí, čar a levitací. Vystoupí: Kouzelník Karel Bush, který provede pravou a nezprostředkovanou iluzi, a fámulus Luděk Janda, který vše doprovodí slovem a obrazem.

Legendy o vznášení provázejí lidstvo od nepaměti. Posvátné bytosti, zasvěcenci, brahmíni nebo šamani bývají nadáni touto nadpřirozenou schopností, která je jinak vyhrazena jen Bohům. Ostatně i božské v nás lidech, duše, se prý po smrti „vznese“ zpět k nebesům.

Levitování na jevišti patří proto k nejmystičtějším zážitkům, které se snaží oslovit spirituální část lidské psychiky. První zmínky o něm se objevují v 19. století. Zakladatel moderní magie Francouz Jean Eugene Robert-Houdin nechal ve svém soukromém divadélku levitovat metr nad zemí svého syna. Levitaci prezentoval jako účinek rajského plynu. Jeho neduživý syn se doklopýtal s pomocí berle na jeviště. Otec mu dal přičichnout tehdy právě objeveného plynu, syn usnul a pak se vznesl, opíraje se pouze hlavou o zbylou berli. V tomto případě se jednalo o levitaci závěsnou, kdy byl člověk vyzdvižen do vzduchu za pomocí systému jemných drátků, které s odstupem nebyly divákům patrné.

S levitací pomocí zdvižného háku přišel poprvé v roce 1897 Brit John Nevil Maskelyne. Jednalo se o jednoduchý trik, kdy kouzelník nechal ve vzduchu levitovat mystického mahátmu Koota Hoomiho, který byl ve skutečnosti vyzdvihován pomocí do podlahy vsazené tyče s hákem. Díky důvtipnému technickému vylepšení mohl Maskelyne kolem mahátmy kroužit obručí a tak vlastně popíral fyzickou existenci zdvíhacího zařízení. Vrcholem neúnavného objevování možností levitace bylo Maskelynovo vystoupení z roku 1901, které se pod názvem Blouznivý fakír hrálo v The Egyptian Hall. Při něm se vousatý fakír Dryanard Boo Sing vznesl ze svého sarkofágu. Maskelyn udivil publikum tím, že se kolem levitujícího fakíra volně pohyboval, jeho tělo tedy nemohlo zakrývat žádný mechanismus, a dokonce ho obkroužil obručí. Po jakémkoliv přístroji nebylo na první pohled ani potuchy…

Levitace neboli vznášení – Luděk Janda (PDF 26 kB)

5.4.2007